zondag 26 mei 2019

Angst voor verveling


Angst voor verveling
We consumeren ons suf, reizen tot we erbij neervallen en grijpen tussendoor voortdurend naar onze smartphone. Maar waarom doen we dat eigenlijk? Waarom zoeken we toch steeds afleiding en verstrooiing?  Volgens de filosoof Awee Prins zijn we als de dood voor verveling. Alles liever dan niets te doen te hebben en niet te weten wat we met onszelf aan moeten.
Hoe kunnen we onze angst voor de verveling overwinnen?
Onder andere door te genieten van simpele dingen als in de zon op een bankje zitten, in de tuin werken of op ons gemak de schone was op vouwen. Heel vaak zijn dat soort klusjes een goede manier om ons op een rustige manier te ontspannen. En och die telefoon kun je alsnog een keer opnemen of afluisteren.
Ontspannen is een kunst apart en is goed voor je gemoedsrust. De Italianen  hebben er een mooi begrip voor: la Dolce Vita.  Ofwel het goede leven. Voor de Italianen betekent dat vooral lekker eten en drinken samen met familie en vrienden en hier alle tijd voor nemen. En dan ’t liefst niet steeds onderbroken worden door storende telefoons en piepjes.
Verweef meditatie of rust in je leven.  Door elke dag kleine stappen hierin te zetten wordt je leven niet saaier, maar steeds leuker.

dinsdag 23 april 2019

Buur


In de woonwijk  Brakkenstein in Nijmegen was lange tijd niet veel te doen. Er was een winkelcentrum en een ontmoetingsruimte voor de bewoners van een seniorencomplex. Maar verder gebeurde er niet zo veel. Dat is jammer, want er staan wel een paar mooie gebouwtjes. 

 

Een reden voor een aantal buurtbewoners om de koppen eens bij elkaar te steken en te kijken of er niet een plek voor de hele wijk van gemaakt kon worden. Dat werd Buur, een dynamische en gezellige huiskamer voor de wijk. Maar ook voor daarbuiten, want inmiddels komen bezoekers ook uit andere delen van de stad naar deze stek.

In plaats van slappe koffie en klaverjassende senioren is het nu een  dynamische en  gezellige huiskamer voor de wijk geworden. En blijkbaar is daar behoefte aan, want inmiddels komen de bezoekers ook uit andere delen  van de stad.

In de retro huiskamer wordt goede koffie geschonken, de menukaart  is uitgebreid , scherp geprijsd en bij de tijd met gerechten als saffraan risotto  of groentenpakora’s . Die laatste zijn  gemaakt van geredde groenten die anders weggegooid zouden worden. Al is er tussen vijf en zes uur ook nog een daghap voor 6,50 euro.

Tegenwoordig is er bijna dagelijks  wel iets te doen in BUUR: koffieochtend voor ouderen, pubquiz, jazz op zondag, theater, kledingruilbeurs of sjoelen. Daarnaast kunnen de buurtbewoners zelf altijd ideeën aandragen voor activiteiten, die bijdragen aan het geluk van de mensen in Brakkenstein. En als kers op de taart ligt er aan de overkant van Buur ook nog eens een van de leukste speeltuinen van Nijmegen.

Al met al een geslaagde formule, die navolging verdient.

donderdag 11 april 2019

Mirre Bots: Minder kleren kopen

Omdat de kleding- en mode industrie niet alleen slecht betaald wordt en de kleding door de armste mensen en vaak heel jonge kinderen in elkaar wordt gezet in vaak ook nog niet  al te veilige omstandigheden, is het belangrijk om zelf niet aan al te koopverslaafd te zijn en aan al die koopjes mee te doen. Ik doe het zelf al jaren niet meer en dat bevalt me goed.


Beter is het om af en toe echt iets moois te kopen en niet steeds van die goedkope hebbedingetjes.
Ben je er bovendien van bewust dat mode en het kopen van steeds nieuwe kleren verslavend is!
Het is echt een illusie om te denken dat veel kleding je gelukkig maakt.


De beste slogan op dit gebied is in mijn ogen dan ook: less is more!

dinsdag 2 april 2019

Laat je niet triggeren

We hebben de neiging om op vrijwel alles wat er in onze omgeving gebeurt te reageren. De nieuwe media en vele sociale platforms nodigen daartoe ook sterk uit, aldus coach Saskia Teppema.
Toch kun je je daar bewust van worden, zo zegt zij. Je hoeft niet meteen pats boem vanuit een emotie te reageren of overal een mening over te hebben.
Je kunt op een andere manier gaan kijken naar je reacties op al die prikkels.


Dan zul je al snel gaan merken dat er helemaal niets verkeerd gaat, als je niet van alles op de hoogte bent of  veel van die prikkels en nieuwtjes aan je voorbij laat gaan.


Uit onderzoek blijkt dat we per dag wel zo'n 200 storende triggers krijgen. Van heel onbenullig tot iets groots, zoals bijvoorbeeld een aanslag of groot verkeersongeval.
Om je niet meteen te laten triggeren door de prikkels om je heen zul je bewust moeite moeten doen om niet overal op te reageren wat er in je omgeving gebeurt.
Door er minder voor open te staan zul je meer rust en innerlijke vrede ervaren.


Wat daarbij ook kan helpen is om regelmatig de natuur in te gaan of  bij tijd en wijle stil te worden.
Dan kun je het gevoel echt ervaren en hoef je het niet weg te stoppen. Erken je gevoel en zeg bijvoorbeeld hardop tegen jezelf: au, dit raakt me. Dan heeft het minder vat op je. Ook je lichaam even goed losschudden kan helpen om niet in iets te blijven hangen.


Kortom, de keuze hoe je op de vele prikkels reageert is toch aan jou. Jij bent degene die wel of niet in allerlei dingen meegaat.

zaterdag 23 maart 2019

De levensloop


We leven in een snelle wereld vol nieuwe hypes, prikkels en gadgets  en raken daardoor nogal eens overvoerd.

Een leuke en zinnige manier om daar wat meer rust in te krijgen en te ervaren wat echt belangrijk is, kan zijn om je levensloop eens in kaart te brengen. Schrijven over je leven en wat daarin allemaal is gebeurd - in positieve en negatieve zin - is heilzaam en schept vaak veel helderheid. Al schrijvend hierover kom je vaak tot nieuwe inzichten, mede omdat je inmiddels wat meer afstand hebt. Dat leidt niet alleen tot nieuwe inzichten, maar ook tot een soort opschoning.

Wat was echt belangrijk en een mijlpaal in je leven? En wat bleek bij nader inzien toch niet zo belangrijk te zijn?

De dichter Rutger Kopland verwoordde de werking van schrijven heel treffend, namelijk dat je hierdoor met meer afstand naar jezelf kunt kijken en daardoor helderder krijgt wat voor jou essentieel was. En - ook niet onbelangrijk - wat je daar nu nog eventueel mee zou kunnen doen. Het is immers nooit te laat om het roer om te gooien.

Ik heb jaren schrijfworkshops gegeven die het schrijven over je eigen leven tot onderwerp hadden en dat leidde er nogal eens toe dat de deelnemers meer helderheid en inzicht kregen over waar het in hun leven echt over ging. Maar ook waar de valkuilen lagen en misschien  nog liggen.
Bovendien kan het voor je familie en vrienden ook interessant zijn om zo wat meer over je drijfveren en ervaringen te weten te komen evenals welke hobbels je in de loop der jaren hebt genomen.

zondag 10 februari 2019

Mirre Bots: Ontgiften

Mirre Bots: Ontgiften

Als we het over detoxen hebben denken we in eerste instantie vaak aan het gebruik van supplementen of bijvoorbeeld aan een leverreiniging  of een andere specifieke methode, maar een goede detox begint, aldus arts Henk Fransen, bij het zoveel mogelijk vermijden van gifstoffen in onze voeding en allerlei  smeerseltjes en crèmes op de huid, want daarin zitten vaak ook  vreemde stoffen.




Er zijn echter heel eenvoudige dingen die je dagelijks kunt doen, zoals bijvoorbeeld veel water drinken en veel bewegen. Hierdoor hopen de afvalstoffen zich niet zo op. Door veel lichaamsbeweging  gaat je bloed meer stromen en komen de afvalstoffen in de bloedsomloop. Door veel water te drinken  worden de afvalstoffen uitgescheiden  door je nieren.




Ook voldoende slaap is bevorderlijk evenals gevoelens van vreugde, aldus Fransen. Af en toe een aantal dagen vasten werkt uiteraard ook goed, maar maak er niet een te groot punt van. Doe het vooral omdat je hierdoor lekkerder in je vel zit.




Detoxen is een beetje een modewoord, maar het wordt al eeuwenlang bij veel natuurgeneeswijzen gedaan en is zo oud als de mensheid zelf. Zoek naar manieren die bij jou passen!