vrijdag 18 november 2016

Lummelen


Ons leven is vaak behoorlijk druk en vol, omdat we meerdere functies en taken hebben en van veel markten thuis moeten zijn. Door de nieuwe media is de boog vaak nog meer gespannen geraakt. Zij vreten veel tijd, zelfs als we op vakantie zijn checken we dwangmatig onze e-mail of facebook. Door alle slimme technologie is het maar wat gemakkelijk om in the rush mee te gaan.
Veel mensen zijn geïnteresseerd in hoe zij beter kunnen presteren. Er verschijnen dan ook talloze boeken over time-management en over hoe men meer werk  in minder tijd gedaan kan krijgen, maar over de noodzaak van rust, een tandje minder hoor je weinig, terwijl  dat minstens zo belangrijk is. Een beetje aan rotzooien en rondlummelen ontspant de geest en juist dat maakt dat we vaak weer creatief worden. Voor elke ouder met kleine  kinderen is dit waarschijnlijk wel herkenbaar: hoe ze zich vervelen en aan het lummelen zijn en dan opeens tot iets nieuws komen.   
Druk zijn heeft in onze tijd status. Rusten doe je pas als het werk af is, maar het werk is nooit af. Het tegendeel lijkt eerder waar te zijn: door meer en doelbewust te rusten verhoog je je productiviteit. Je krijgt er meer energie en een scherpere blik van. Rust en werk staan dan ook niet tegenover elkaar, maar horen bij elkaar. Als het goed is, wissel je deze af. Voor steeds meer mensen wordt rust nemen echter moeilijker. Sla je daar te ver in door, dan roept je lichaam je vaak terug in de vorm van moeheid, uitputting of overal als een berg tegenop zien. Het is dan ook niet toevallig dat yoga en mindfulness de laatste jaren in zwang zijn geraakt. Mensen voelen dat bewust ontspannen in deze tijd nodig is. Maar alleen af en toe een lesje is vaak toch te weinig. Je zult het bewust in je leven moeten inbouwen. 
Deugden die haaks staan op druk doen, zijn dutten, lummelen, lopen en spelen. Omdat dat bezigheden  zijn die ons doen vertragen en ontspannen. Ook af en toe een mediavrije dag inlassen: even een dag niet reageren op alle mails, app’s en berichten, geeft rust. Evenals een dagje treinen zonder perse ergens te moeten aankomen. 
Dat de moderne mens soms maar al te graag aan die drukte wil ontsnappen, blijkt bijvoorbeeld ook  uit het feit dat er tegenwoordig kleurboeken voor volwassenen zijn, of zoiets als gezamenlijk zentangles tekenen of breien. Gezapiger kan bijna niet.

dinsdag 1 november 2016

Arts en voeding


De laatste tijd is er steeds meer belangstelling voor gezonde voeding.  Dat is maar goed ook, want wat we eten heeft een behoorlijke invloed op ons welzijn en op onze gezondheid. Het is dan ook een goede zaak  en hoopgevend dat een aantal artsen en artsen in opleiding  onlangs de Vereniging Arts en Voeding  heeft opgericht. Zij zijn van mening dat er in de artsenpraktijk veel meer aandacht zou moeten zijn  voor het voedingspatroon van mensen, juist omdat dit veel invloed op onze gezondheid heeft. Vaak vette, gefrituurde happen eten doet ons lichaam geen goed. Dat weten we zo onderhand alleemaal wel. Evenals dat het ook beter zou zijn als we onze zout- en suikerinname wat meer zouden proberen te beperken.  Maar ja, dat zit vrijwel overal in, vaak zonder dat we het weten. Het verdient dan ook de voorkeur om zoveel mogelijk verse  producten te gebruiken. Ook onze leefstijl  heeft invloed op onze gezondheid. Zo weten we inmiddels allemaal wel dat stress  ons lichaam geen goed doet.

Huisartsen hebben over het algemeen de neiging om nogal snel veel pillen voor te schrijven, raden roken en drugs ten zeerste af, maar ze hebben vaak weinig aandacht voor het voedingspatroon van mensen. Ja, we moeten niet te vet en te veel eten en ook proberen om suikers en zout wat meer te vermijden, maar dat wat je eet ook sterk kan bijdragen aan onze gezondheid is minder bekend. Dat is jammer, want veel verse producten en met name verse groenten en kruiden dragen juist ook  aan onze gezondheid bij. Zo zou bittermeloen – een vrucht die er  een beetje uitziet  als een komkommer - bijvoorbeeld helpen tegen diabetes. En zoals het oude gezegde luidt: an apple a day keeps the doctor away.

Maar bijvoorbeeld ook rode bieten zijn erg gezond. Ze bevatten veel mineralen als ijzer, kalium, magnesium en zink en helpen tegen hoge bloeddruk, bloedarmoede en vermoeidheid om maar eens een voorbeeld te noemen.

Iets wat tegenwoordig ook erg in the picture staat, is  kurkuma, ook wel geelwortel genoemd - het wordt met name veel in de Indiase keuken gebruikt - omdat het sterke anti-oxidanten bevat.  Maar het werkt ook remmend op ontstekingen. Verder is kurkuma goed voor de spijsvertering en ondersteunt en ontgift het de lever. Dat komt met name door het stofje curcumine dat erin zit.