Zo trok de beroemde kok
Jamie Oliver aan de bel om mensen ervan bewust te maken wat de vleesindustrie
eigenlijk met het restvlees van koe en rund doet. Dat zit vol met allerlei bacteriën, zoals salmonella en E
coli, en mensen kunnen daar ernstig ziek van worden. Dat vlees is niet geschikt
voor menselijke consumptie en mag ook niet als zodanig worden verkocht. Toch
zijn er handelaars die dit slechte restvlees eetbaar willen maken voor mensen: ze
vermalen het tot gehakt en mengen het met normaal gehakt om er vervolgens
burgers van te maken. De schadelijke
bacteriën doden ze door er ammoniak met water overheen te gooien.
Inderdaad, dezelfde ammoniak waarmee we in huis ernstig vuile oppervlakten
schoonmaken en waarvan alleen de reuk je al misselijk maakt. Niemand zou het in
zijn hoofd halen om dit in z’n mond te gieten, maar het zit dus wel in de burger die je eet!
Nadat Jamie dit in het nieuws bracht, zijn McDonalds en andere grote fastfoodketens er onder druk
van de publieke opinie snel mee gestopt.
Een bedrijf dat ook een tik op de
vingers kreeg, was de Amerikaanse multinational Monsanto, die allerlei
producten voor de landbouw produceert en inmiddels 90% van de zadenhandel in
handen heeft. Ze hebben niet alleen een monopoliepositie, maar
manipuleren ook veel landbouwgewassen, met name om deze bestendig te laten
worden tegen het bestrijdingsmiddel dat zij zelf produceren: Round-up.
Verder
veredelen ze planten via genetische manipulatie en dat doen ze nogal eens door
er zelf een gen in te plakken. Hierdoor ontstaan gepatenteerde gewassen,
waarvoor kleinere boeren geen geld hebben en die bovendien zo massaal geteeld
worden dat er nog nauwelijks ruimte is voor andere gewassen. Ook legt Monsanto
patenten op zijn gemodificeerde zaden. Hiermee drukken ze de kleine boeren en
bedrijven steeds meer uit de markt.
In
hun verlangen om alsmaar meer macht te krijgen proberen ze ook de Europese
markt te veroveren, maar op 25 augustus werd hiertegen in veel Europese steden gedemonstreerd. Met
voorlopig een klein succes: vanwege alle negatieve commotie besloten zij om de promotie van hun bedrijf in
Europa voorlopig in de ijskast te zetten.
Je stem laten
horen voor wat jij van waarde vindt, loont dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten