In deze
omvormings- en transitietijd verandert er veel en starten nogal wat mensen
eigen initiatieven. In plaats van afhankelijk te zijn van de overheid en de
politiek of te wachten tot deze met een nieuwe aanpak of visie komt, gaan mensen zelf aan het veranderen en pionieren, vaak op die terreinen waarop ze al
actief zijn.
Een mooi voorbeeld daarvan is Buurtzorg, dat al een aantal jaar prima functioneert en waarbij de teams van verpleegkundigen geheel zelfstandig werken en daardoor veel dichter bij de cliënten staan en mede daardoor beter kunnen inschatten en aanvoelen wat deze werkelijk aan zorg nodig hebben. Buurtzorg is een groot succes en wordt zowel door de zorgontvangers als zorggevers erg gewaardeerd. Reden waarom de initiatiefnemer daarvan, Jos de Blok, nu met het initiatief komt voor één polis, waarin patiënten een belangrijke stem en grote keuzevrijheid krijgen.
Een mooi voorbeeld daarvan is Buurtzorg, dat al een aantal jaar prima functioneert en waarbij de teams van verpleegkundigen geheel zelfstandig werken en daardoor veel dichter bij de cliënten staan en mede daardoor beter kunnen inschatten en aanvoelen wat deze werkelijk aan zorg nodig hebben. Buurtzorg is een groot succes en wordt zowel door de zorgontvangers als zorggevers erg gewaardeerd. Reden waarom de initiatiefnemer daarvan, Jos de Blok, nu met het initiatief komt voor één polis, waarin patiënten een belangrijke stem en grote keuzevrijheid krijgen.
De rituele
dans die de zorgverzekeraars elk einde van het
jaar weer maken door eindeloos reclame te maken voor hun polis, terwijl
ze onderling nauwelijks verschillen, kan daardoor ook komen te vervallen. Ik
erger me in ieder geval altijd groen en geel aan dat ondoorzichtige oerwoud van
allerlei vage beloftes en toezeggingen. Terwijl het er in de praktijk vooral op neerkomt dat als er meer toeters en bellen te vergeven zijn, daarvoor ook betaald moet worden. In die zin is het lood om oud ijzer. En hoeveel geld spenderen
al die ziektekostenverzekeraars wel niet aan die hele hausse aan reclame,
waarbij het nauwelijks om werkelijke verschillen gaat. De patiënt of cliënt wordt er in ieder geval geen spat beter van. Sterker nog, deze
ziet door de bomen het bos niet meer, want de verschillen zijn minimaal, maar
kunnen voor de individuele patiënt grote
gevolgen hebben, omdat deze opeens
- als het erop aankomt - voor een
bepaalde ingreep of arts niet verzekerd blijkt te zijn. Dat moet
beter kunnen, dacht Jos de Blok: namelijk één polis voor iedereen voor
hetzelfde bedrag en met meer keuzevrijheid voor de cliënt. Voordeel voor de
zorgverleners is dat ze hierdoor minder last hebben van de enorme
papierwinkel die met al die verschillende zorgverzekeraars gepaard gaat en ze
weer aan hun kerntaak toekomen: het verlenen van zorg. De bedoeling is dat deze
nieuwe zorgverzekering in 2017 ingaat.
Mooi is dat
ook hoogleraar transitiekunde Jan Rotmans en econoom Marcel Canoy zich
hieraan verbonden hebben om deze nieuwe opzet werkelijk mogelijk te maken. Dat
soort dwarsverbanden zijn nodig om wezenlijke veranderingen te bewerkstelligen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten