Een manier
om de lokale economie te ondersteunen en
te versterken of de lokale veerkracht te vergroten is het invoeren van een alternatief betaalmiddel,
dat naast het reguliere geld bestaat. Zo heeft
Amsterdam de noppes en de makkies, kent Gelderland de gelre en ook
elders in het land zijn er eigen lokale munten in het leven geroepen, vaak door
de Transition Town beweging.
De bedoeling van dat lokale geld is
om de winkels, diensten en producten in je eigen buurt te ondersteunen en tot
bloei te laten komen in plaats van dat al het geld bijna uitsluitend in de
grote handelsketens of supermarkten wordt gespendeerd, waarvan je bovendien
niet weet wat zij met al die winst doen. Met het lokale geld zie je veel beter
wat ermee gebeurt en wie er baat bij heeft, zo is de ervaring. Je krijgt een band met de mensen met wie je
handelt en je kunt gemakkelijk onderling klusjes en diensten uitwisselen.
De meeste
van die alternatieve ‘munten’ worden maar door een kleine groep gebruikt. Al
ken ik iemand in mijn eigen omgeving die hier al lange tijd aan meedoet en daar
veel plezier aan beleeft. Het vergroot haar mogelijkheden om aan meer activiteiten
en dingen deel te nemen.
Maar dat het wel degelijk anders kan,
toont onder andere de Engelse stad Bristol aan. Dit stadje leidde een beetje ’n
zieltogend bestaan, mede omdat steeds meer ondernemers de stad uit trokken.
Omdat ze een levendige stad wilden blijven, besloten ze hun eigen munt te
creëren: het Bristol Pound. Degene die vlees of groenten verkocht kon zijn
ponden weer uitgeven bij de boekhandelaar, fotograaf of in de sauna. En de uitbaters of werknemers
van deze zaken spendeerden hun ponden op hun beurt weer in een lokaal
restaurant, kruidenwinkeltje of sportzaal.
Het effect
was uiteindelijk dat Bristol een zeer levendige stad werd, waar de mensen
gemakkelijker met elkaar in contact kwamen en elkaar kenden, waardoor er ook op cultureel en sociaal gebied het een en
ander tot bloei kwam. Het werd weer een levendige gemeenschap, zoals we
eigenlijk allemaal graag om ons heen hebben. Zo veel aantrekkelijker dan de
grote koopgoten of meubelboulevards.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten