Zo wordt de
nieuwe generatie genoemd, die tussen 1995 en 2012 geboren is. Het is een zap- en netwerkgeneratie die altijd en overal
online is en die de razendsnelle technologische ontwikkelingen vrijwel
moeiteloos kan bijhouden. Sterker nog, zij zijn hun eigen ICT-specialist en groeien
op in een wereld waarin netwerken en delen de gewoonste zaak van de wereld zijn.
Ze zijn vaak beter geautomatiseerd dan
menig bedrijf en kennen de laatste snufjes. Duizenden euro’s uitgeven aan een
website zullen ze niet snel doen. Zelf maken ze die in een paar uurtjes en die
zijn dan ook nog beter en toegankelijker.
Delen is hun
adagium. Dat betekent niet dat je zelf minder hebt. Integendeel, delen betekent
in hun ogen vooral vermeerderen. Zet je
bijvoorbeeld een liedje of game online, dan gaat het in een mum van tijd
viraal. Dat was bijvoorbeeld het geval bij de Ice Bucket Challenge. Er werden zo’n anderhalf miljoen filmpjes op
You Tube gezet en dit leverde in no time zo’n 200 miljoen dollar extra op
voor onderzoek naar ALS. Dergelijke
acties werken in hun ogen heel wat beter dan geld in de collectebus gooien of
automatisch overschrijven aan goede doelen. Zij dragen liever financieel bij
aan hedendaagse ontwikkelingen en initiatieven die zij belangrijk & innovatief
vinden en die de wereld een stukje beter maken, zoals bijvoorbeeld The Ocean
Clean Up van de 20- jarige student Boyan Slat, die een ingenieuze installatie bedacht
waarmee hij het plastic afval uit zee wil halen.
Daarnaast heeft
generatie Z door de nieuwe technieken de
mogelijkheid om zelf hun kleding, voorwerpen, gadgets of zelfs huizen 3-D uit
te printen. Sowieso zijn ze eraan gewend dat alles onmiddellijk beschikbaar is:
het downloaden van muziek, films of programma’s is zo gepiept. De digitale
wereld is hun wereld en ze zijn er vast van overtuigd dat daar de oplossingen
vandaan zullen komen. Hun slogan: vraag het ‘the crowd in the cloud’.
Het moge
duidelijk zijn dat mensen van de generatie Z over ’t algemeen niet meer voor
vaste banen of vaste arbeidsrelaties kiezen. Ze gaan daarheen waar ze hun
talenten kunnen inzetten en dat kan zo’n beetje de hele wereld zijn. Generatie
Z is grenzeloos optimistisch, zou je kunnen zeggen, ook al is dat rationeel
niet altijd te verklaren.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten